Vanuit de wil om met mensen te werken, overwoog Karen eerst een Geneeskundestudie. Het contact tussen arts en patiënt was haar echter niet intensief en persoonlijk genoeg, daarom koos ze voor Fysiotherapie (Amsterdam, 2001). Een specialisatie in Kinderfysiotherapie (Utrecht, 2006) bracht haar dichter bij haar doel: kinderen helpen. Al snel en al doende, ontdekte ze dat fysieke problemen of beperkingen vaak niet op zichzelf staan, maar worden ingegeven door andere factoren dan alleen de spieren, gewrichten en coördinatie. Een opleiding Sensorische Informatieverwerking (Rotterdam, 2008) gaf haar daar vervolgens meer inzicht in: alles viel op zijn plek. “Alles rondom Sensorische Informatieverwerking wilde ik weten. Neurologie – het veld waarin we ons begeven – vind ik mateloos interessant. De kennis over zintuiglijke informatieverwerking geeft zoveel verdieping, dat je problemen beter kunt verklaren en behandelen omdat het de diepere laag van de oorzaak bloot legt. Een neurologische verklaring vinden voor gedragsproblemen dat geeft me dagelijks veel voldoening en energie. Ik ben blij dat ik mensen met Sensory Lab meer inzicht kan geven in hun gedragingen.”