Over Karen
Karen de Vriend is specialist in sensorische informatieverwerking, kinderfysiotherapeut, jeugd- en gezinsprofessional, specialist hoogbegaafdheid, docent, echtgenote van Olaf en moeder van Hidde en Tieme. Sinds 2008 heeft ze haar eigen praktijk, waar ze veel kinderen en jongeren en hun gezin helpt met vragen waar de zintuiglijke prikkelverwerking een belangrijke rol speelt. Naast haar praktijk werkt Karen als docent voor haar eigen opleidingsinstituut Sensory Lab Academy.
"Ik ben blij dat ik met Sensory Lab kinderen en hun gezin kan helpen gelukkiger te zijn door meer inzicht te geven oorzaken van gedrag.”
Meer over Karen
Toen ik in 2002 de opleiding tot kinderfysiotherapeut wilde starten, was het verplicht om daarvoor naast fysiotherapie een opleiding in de sensorische informatieverwerking en NDT gedaan te hebben. Ik was jong en had die opleidingen nog niet gedaan. Daarom deed ik verplicht een ingangsmodule over sensorische informatieverwerking. Dat vond ik zó leuk! Ik ging helemaal aan omdat ik ontdekte en tot op de dag van vandaag vind, dat de theorie rondom sensorische informatieverwerking/zintuiglijke prikkelverwerking mooie verklaringen biedt om gedrag in de breedste zin van het woord te begrijpen.
Mijn interesse in de zintuiglijke prikkelverwerking en de onderliggende neurologie is nooit meer weggegaan. Naast werken als kinderfysiotherapeut ging ik werken als docent voor verschillende SI-opleidingen. Mijn ervaring en interesse breidde zich uit. Mijn praktijk is veranderd van motorische vragen naar kinderen en hun gezin met vragen over gedrag en leren.
De laatste jaren heb ik opleidingen gedaan op het gebied van autisme, meer- en hoogbegaafdheid, leerstrategieen, executieve functies, systemisch werk en familie-opstellingen, kinderneuropsychologie en neurologie. Als deze kennis en kunde neem ik mee en pas ik toe.
Ieder mens is uniek. We hebben allemaal een verschillend brein en dat maakt ons allemaal leuke mensen, maar wel verschillend. Door neurologie als basis te zien lukt het mij vaak om achter het gedrag te kijken en op zoek te gaan naar de oorzaak. Of er een psychiatrische diagnose is, dat maakt niet uit. Mijn doel van een interventie is altijd om te kijken naar gedrag, te kijken naar wat iemand nodig heeft en op zoek te gaan naar praktische oplossingen.

De passie om gedrag te ontrafelen en te begrijpen door middel van de zintuiglijke prikkelverwerking draag ik graag over aan anderen. Daarom heb ik heb ik in 2019 mijn boek ‘Help, zintuiglijke prikkels!’ uitgegeven, waarin het basisverhaal over de zintuiglijke prikkelverwerking heb geschreven en getekend.
De wens om zelf opleidingen te geven werd steeds groter. Daarom kreeg Sensory Lab in 2020 een zusje: ik samen met Angela Rozema startte ik Sensory Lab Academy, ons eigen opleidingsinstituut waar we scholingen geven rondom de sensorische informatieverwerking. In 2023 hebben we psychologische-educatietool ‘Een Ton Vol’ uitgegeven. Deze tool is een hulpmiddel om arousalregulatie makkelijk uit te leggen en in beeld te brengen.
Onder het kopje ‘Voor Wie’ vind je meer informatie over mijn werkwijze. Je bent van harte welkom in de praktijk!
Opleidingen
Opleidingen en scholingen die ik onder andere heb gedaan:
- Fysiotherapie – Hogeschool van Amsterdam 2001
- Kinderfysiotherapie – Hogeschool van Utrecht 2006
- Sensorische Informatieverwerking -Transfergroep Rotterdam 2008
- Visueel screener – 2019
- EVC-procedure tot Jeugd- en gezinsprofessional 2020
- Kernvisie – 2020
- Geef me de 5 – 2020
- Systemisch werken – 2023
- Specialist Hoogbegaafdheid – 2024
werkervaring
Mijn werkende leven ben ik begonnen in een algemene 1e lijn fysiotherapiepraktijk als algemeen en kinderfysiotherapeut. Ik heb daarnaast gewerkt als kinderfysiotherapeut in de diverse instellingen voor verstandelijk gehandicaptenzorg, gewerkt met kinderen met jeugdreuma (JIA).
In 2007 startte ik mijn eigen kinderfysiotherapiepraktijk die door de tijd steeds meer is omgevormd tot Sensory Lab, waar ik kinderen, jongeren en hun gezin zie met diverse vragen over gedrag, leren en de zintuiglijke prikkelverwerking, al dan niet in combinatie met meer- of hoogbegaafdheid.


